Om meg

Bildet mitt
Jeg heter Karin og bor på Kløfta i Akershus. I 2009 trakk jeg meg tilbake fra yrkeslivet etter mange morsomme og krevende år. Nå vil jeg gjerne reise på tur med hyggelige damer. Hjertelig velkommen!

søndag 30. mars 2014

Dametur til Dresden


Dameturen til Dresden er over for denne gang, og her kommer et lite resyme av opplevelsene i denne vakre byen med sin dystre historie.  Grunnen til at Dresden er så interessant er nettopp historien.  Byen ble bombet sønder og sammen av de allierte 13. februar 1945, og hele gamlebyen med sine praktbygninger ble lagt i grus,  Det fantastiske er at tyskerne har bygget opp igjen alt til sin fordums prakt.  I Øst-Tyskland tiden bygget man opp igjen Semperoper og slott og palass, men Frauenkirche ble liggende som en steinhaug helt frem til 1991.  Da tok en gruppe privatpersoner initiativ til å bygge opp igjen kirken, og i 2005 sto praktverket ferdig med 3.000 stener fra den gamle kirken og resten nytt. 

Presidenten fra Syd-Korea var på statsbesøk da vi var der, og det er stadig besøk av internasjonale statsledere som vil se gjenoppbyggingen av byen.  Tysklands ledelse er da også meget stolte av dette, og viser mer enn gjerne frem "underet".


Frauenkirche idag 
Frauenkirche 1945 - 1991
Zwinger 
Tilbake til dameturen.  Det var 15 forventningsfulle og glade damer i sin beste alder som møttes på Gardermoen onsdag morgen.  Noen kjente noen, noen kjente mange og noen kjente nesten ingen, men det ordnet seg raskt....  Vi fløy til Berlin og tok buss direkte til Dresden hvor vi sjekket inn på Holiday Inn Express Dresden City Centre, et nytt og greit hotell med gangavstand til alle severdigheter og alle butikker - bedre kan det ikke bli.  Vi startet oppholdet med et glass hvitvin, presentasjon og litt informasjon, og dermed var tonen satt.  Middagen inntok vi på "Las Tapas", og det falt tydeligvis i smak.

Deilig tapastallerken 

Dette smakte

Neste dag våknet vi til skyfri himmel og et vårvakkert Dresden med magnoliablomstring, forsytia, kirsebærblomster og limegrønne knopper på trærne.  En hop on/hop off tur var bestilt, og damene hoppet på og av etter eget ønske hele dagen og koste seg inne i slott og kirker avbrutt av "pit stop" på hyggelige utekafeer.  

Kaffe og kake jadda......
Det var streik i offentlig sektor og flagg, faner og appeller i gatene.  Vi så på TV at streiken også rammet flyplassen i München, men vi opplevde ingen forsinkelser heldigvis.

Streik og demonstrasjon
Ingrid og Berit L. på balkongen i Zwinger
Inger Lise, Grete, Berit L, Ingrid og Vigdis på vei inn i Zwinger
Schloss
Zwinger
Torsdag kveld var det klart for tysk middag, og vi spiste potetsuppe m/karve, Bratwurst med poteter og Sauerkraut og tilslutt Dresdner Eierschecke (spesiealitet eggekake).  Måltidet ble inntatt i vakre historiske omgivelser med dekor både på vegger og tak, og servicen var glimrende.  Alt fungerer i Tyskland - det er så deilig.

Vigdis, Grete og Karin 
Vera, Berit Helen og Ingrid
Gunn, May-Brith, Berit og Randi

Vakker dekor på døren
Ingrid fylte 68 år, og ble hedret med bursdagssanger på norsk, engelsk og tysk - den siste av Vera som selv er tysk.

Fredag formiddag var det tid for turens høydepunkt (for mange), nemlig de fantastiske samlingene i "Historisches Grünes Gewölbe" og "Neues Grünes Gewölbe". Her er det helt uvurderlige verdier som den gale samlerkonge August den sterke samlet på 1700-tallet samlet.  Alt ble lagt i ruiner i 1945, men verdisakene hadde tyskerne fått gjemt unna, slik at de nå vises i all sin prakt.  Helt fantastisk!

Deretter samlet vi oss til felles lunsj på "Classico Italiano", og her sto bordet klart til 15 damer. Enten man bestilte pasta, pizza, fisk eller kjøtt, så smakte alt nydelig, og kom samtidig.  

Ingrid 68 år

Den grønne diamant - Dresdens mest verdifulle


Neues Grünes Gewölbe

Vera, Berit Helen, Ingrid, Berit L og Vigdis


Grete, Inger Lise, Inger Lise, Hilde og Tone
Tone, Randi, Berit og Gunn

Regenbogenforelle nam nam
Oppholdet i Dresden ble avsluttet med operaen "Barbereren i Sevilla" i den vakre Semperoper, Tysklands mest berømte operahus. Også denne lå i ruiner, men var ferdig gjenoppbygget i 1985 (40 år etter bombingen).   Det var en morsom og flott forestilling med kjent musikk og stor stemning.  

3 gratier klare for opera
Semperoper
Magnoliablomster
Neste dag kl. 04:00 satt alle damene klare til frokost...... Vi måtte ta buss fra Dresden til Berlin kl. 05:00 for å rekke flyet til Oslo.  Ingen sure miner av den grunn!   Damer er greie og positive!

Reiseleder og blogger er fornøyd med turen og glad for at så mange hyggelige damer ville være med.  Jeg håper at damene er like fornøyde.   Takk for alle opplevelsene Ingrid, Grete, Vigdis, Inger Lise, Hilde, Tone, Inger Lise, Berit L, Vera, Berit Helen,  Berit, Randi, Gunn og May-Brith!

AUF WIEDERSEHEN  !

onsdag 18. desember 2013

Cinque Terre - ledige plasser



Det er fortsatt noen ledige plasser på turen til Cinque Terre 19. - 23. mai 2014.  

Dette er turen som damer som er glad i fotturer, flott natur, kultur, god mat og hyggelig sosialt samvær.  

Send en mail til karibernt@hotmail.com eller ring tlf. nr. 92235639. 


tirsdag 5. november 2013

Cinque Terre 2014 - ledige plasser


Det er fortsatt mulighet til å bli med på jenteturen til Cinque Terre i Italia 19. - 23. mai 2014.  Siste frist for påmelding er 10. november 2013.  

Vil du selv bli med eller kjenner du noen som kunne tenke seg deilige fotturer i vakkert landskap sammen med glade damer, så ta kontakt med meg på tlf. 922 35 639 eller mail karibernt@hotmail.com.

Sitronmarked


Hummermiddag

fredag 13. september 2013

Cinque Terre 2014



Vil du bli med på dametur til Cinque Terre i Italia 19. - 23. mai 2014?


Her kan du gå fra by til by på fine stier blant vinranker, oliventrær, sitrontrær og blomstrende valmuer med en fantastisk utsikt til Middelhavet.  

Dette blir neste års ultimate jentetur for friske og glade jenter i alle aldre.


Bli med da vel?  Ta kontakt på tlf. 92235639 eller karibernt@hotmail.com.


lørdag 25. mai 2013

Cinque Terre 2013


Mandag morgen 20. mai møttes 14 forventningsfulle damer på Gardermoen.  Noen kjente noen, og noen kjente nesten ingen, men alle hadde et ønske om å oppleve italiensk kultur, treffe nye mennesker og gå fotturer i Cinque Terre.  Cinque Terre er de fem små idylliske byene Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggiore som klorer seg til fjellsidene i Liguria og som er på UNESCO's verdensarvliste.

Været var strålende hele tiden, noe som gjorde fotturene til enestående opplevelser i den vakre naturen.  Første dagen gikk vi fra Monterosso til Vernazza med mange trapper opp og like mange ned igjen.  Noen tok båt tilbake til Monterosso, men mange gikk begge veier.  I Vernazza koste vi oss med lunsj på Restaurant Gambero Rosso http://www.ristorantegamberorosso.net/ som har fått "Certificate of Excellence" fra Tripadvisor for 2012.  Enten man valgte sjømat, antipasti eller pasta, så smakte alt like godt.  Og hvitvinen fra Cinque Terre kan absolutt anbefales.

Om kvelden spiste vi på Ristorante Barabba in White, en enkel restaurant med en usedvanlig livlig, humoristisk og serviceinnstilt kelner som gjorde middagen til en fest.  Etter middagen tok hun gruppen med ut til "toget", og her er hele "crew" inkludert kelneren (som bare ble omtalt som "den tatoverte") fotografert.  


Neste dag opprant med sol og havblikk, og vi tok båten fra Monterosso til Riomaggiore.  Derfra gikk turen til Manarola, og fottur videre til Corniglia.  Dette er kanskje den flotteste av alle fotturene gjennom vinmarker, over en liten gård, inn i lysende løvskog og ned til byen på klippen, Corniglia.  Bildet av de glade damene nedenfor er tatt på den ruten.










Siste dagen gikk turen nordover fra Monterosso til Levanto - en litt annerledes og mindre trafikkert rute - men en kjempefin tur. Her var det furuskog, gule og hvite blomster, fuglesang og fantastisk utsikt.  Levanto er en litt større by, men veldig koselig, og her spiste vi pizzalunsj før vi tok toget tilbake til Monterosso. 

Vi hadde tre helt forskjellige fotturer med svært forskjellig landskap, men alle i strålende solskinn og vakker utsikt over havet og det spektakulære landskapet.

Vi fikk noen "idrettsskader" underveis, og de ble forsøkt helbredet med medbrakt Voltaren og støttebandasjer.  




Siste kvelden vil nok damene sent glemme.  Jeg hadde bestilt et glass Aperol Spritz på hotellet som en aperitif før middagen, og her begynte overraskelsene.  "Den tatoverte" fra Ristorante Barabba in White dukket opp med en svær bowl (se bildet) med masse godt oppi og lys i tomme appelsinskall.  I tillegg kom hun med varme pizzabrød, oliven og annet snacks og glass dynket i sukker.  Hvilken opptur!!!  Og damene smilte....


.....Og ikke nok med det.  Middagen hadde jeg bestilt på stedets beste sjømatrestaurant, Ristorante Miky http://www.ristorantemiky.it , og her sto matopplevelsene i kø.  

Dette er forretten - bruschetta med havets frukter - en gedigen positiv overraskelse. Vi som trodde bruschetta var loffskiver med tomat og olivenolje...



De fleste valgte hummer til hovedrett, og den kom anrettet slik.  Ikke rart at det tok litt tid å få slik mat til 14 personer....


Selv etter disse kulinariske utskeielsene, ønsket mange dessert, og de var små kunstverk som alt annet.  Dette bildet viser Tiramisu, men andre valg var like delikate. Og stemningen steg og steg... og alle damene storkoste seg.  Tror aldri jeg har opplevd makan til måltid.  Snakk om stigning i programmet!!


Om natten kom stormen og væromslaget til Monterosso.  Men da skulle jo vi hjem....

Men neste morgen kl. 06:30 sto alle damene klare med kofferten for hjemreise - først tog til Milano, så buss til Malpensa og tilslutt Norwegian til Oslo.  

Det hører med til denne historien at fire av damene var gamle russevenninner fra Eidsvoll Landsgymnas 1966.  På flyplassen i Milano traff vi helt tilfeldig på en gammel klassekamerat som bor i Milano, og det ble et hjertelig gjensyn.  Verden er liten1


Noen ord om hotellet La Villa degli Argentieri http://www.lavilladegliargentieri.it/ tilslutt.  All kommunikasjon i forkant fungerte, og nøklene med et hyggelig velkomstbrev lå klare da vi kom.  Dette er et lite hotell med hyggelige rom, rent og velstelt og meget serviceinnstilt betjening.  Jeg vil nok bruke det neste gang....  Ja, jeg tror jeg lager en tur til Cinque Terre neste år også.  Dette var fantastisk på alle måter.  Og hvilken livlig og positiv gjeng.  Stor takk til alle de koselige damene som ville være med på turen og for alle opplevelsene vi fikk dele.  

søndag 28. april 2013

Dresden - våren 2014


DRESDEN har endelig ristet av seg krigen og skinner igjen i gull, sølv og edelstener.



Hovedstaden i Sachsen og kulturbyen Dresden ble bombet ihjel av de allierte 13. februar 1945, men nå er byen bygget opp igjen til sin fordums prakt.  

Kommunistene i DDR startet gjenoppbyggingen, og allerede i 1985  kunne man innvie Semper Oper - en av verdens vakreste operabygg -  pånytt.  Frauenkirche lå som en stenhaug frem til 1991, da en gruppe privatpersoner tok initiativ til gjenoppbygging.  I 2005 var kirken ferdig og ble åpnet i all sin prakt.  I 2006 ble byen ansett som ferdig gjenoppbygget, og portene ble åpnet til herligheten "Das Grüne Gewölbe" - en helt unik samling edelstener og kostbarheter som kurfyrst August den Sterke samlet på 1700-tallet.

VIL DU OPPLEVE DRESDEN?

Jeg inviterer deg på dametur til Dresden i mars 2014 - uke 13.  I Dresden skal vi besøke Frauenkirche og de store museene med edelstener, malerier og porselen.  Vi skal også få med oss konsert, ballett eller opera i den vakre Semper Oper.  Vi skal bo sentralt i Altstadt med gangavstand til alle severdighetene.  Om kveldene blir det sosialt samvær og middager på hyggelige restauranter.

Ta kontakt på mail karibernt@hotmail.com eller telefon 922 35 639.

Velkommen på dametur!

tirsdag 12. mars 2013

Cinque Terre mai 2013 - ledige plasser


På grunn av avbestilling har jeg to ledige plasser på turen til Cinque Terre 20. - 24. mai 2013


Ta kontakt på telefon 922 35 639 eller mail karibernt@hotmail.com

Velkommen på tur!