Om meg

Bildet mitt
Jeg heter Karin og bor på Kløfta i Akershus. I 2009 trakk jeg meg tilbake fra yrkeslivet etter mange morsomme og krevende år. Nå vil jeg gjerne reise på tur med hyggelige damer. Hjertelig velkommen!

fredag 13. september 2013

Cinque Terre 2014



Vil du bli med på dametur til Cinque Terre i Italia 19. - 23. mai 2014?


Her kan du gå fra by til by på fine stier blant vinranker, oliventrær, sitrontrær og blomstrende valmuer med en fantastisk utsikt til Middelhavet.  

Dette blir neste års ultimate jentetur for friske og glade jenter i alle aldre.


Bli med da vel?  Ta kontakt på tlf. 92235639 eller karibernt@hotmail.com.


lørdag 25. mai 2013

Cinque Terre 2013


Mandag morgen 20. mai møttes 14 forventningsfulle damer på Gardermoen.  Noen kjente noen, og noen kjente nesten ingen, men alle hadde et ønske om å oppleve italiensk kultur, treffe nye mennesker og gå fotturer i Cinque Terre.  Cinque Terre er de fem små idylliske byene Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola og Riomaggiore som klorer seg til fjellsidene i Liguria og som er på UNESCO's verdensarvliste.

Været var strålende hele tiden, noe som gjorde fotturene til enestående opplevelser i den vakre naturen.  Første dagen gikk vi fra Monterosso til Vernazza med mange trapper opp og like mange ned igjen.  Noen tok båt tilbake til Monterosso, men mange gikk begge veier.  I Vernazza koste vi oss med lunsj på Restaurant Gambero Rosso http://www.ristorantegamberorosso.net/ som har fått "Certificate of Excellence" fra Tripadvisor for 2012.  Enten man valgte sjømat, antipasti eller pasta, så smakte alt like godt.  Og hvitvinen fra Cinque Terre kan absolutt anbefales.

Om kvelden spiste vi på Ristorante Barabba in White, en enkel restaurant med en usedvanlig livlig, humoristisk og serviceinnstilt kelner som gjorde middagen til en fest.  Etter middagen tok hun gruppen med ut til "toget", og her er hele "crew" inkludert kelneren (som bare ble omtalt som "den tatoverte") fotografert.  


Neste dag opprant med sol og havblikk, og vi tok båten fra Monterosso til Riomaggiore.  Derfra gikk turen til Manarola, og fottur videre til Corniglia.  Dette er kanskje den flotteste av alle fotturene gjennom vinmarker, over en liten gård, inn i lysende løvskog og ned til byen på klippen, Corniglia.  Bildet av de glade damene nedenfor er tatt på den ruten.










Siste dagen gikk turen nordover fra Monterosso til Levanto - en litt annerledes og mindre trafikkert rute - men en kjempefin tur. Her var det furuskog, gule og hvite blomster, fuglesang og fantastisk utsikt.  Levanto er en litt større by, men veldig koselig, og her spiste vi pizzalunsj før vi tok toget tilbake til Monterosso. 

Vi hadde tre helt forskjellige fotturer med svært forskjellig landskap, men alle i strålende solskinn og vakker utsikt over havet og det spektakulære landskapet.

Vi fikk noen "idrettsskader" underveis, og de ble forsøkt helbredet med medbrakt Voltaren og støttebandasjer.  




Siste kvelden vil nok damene sent glemme.  Jeg hadde bestilt et glass Aperol Spritz på hotellet som en aperitif før middagen, og her begynte overraskelsene.  "Den tatoverte" fra Ristorante Barabba in White dukket opp med en svær bowl (se bildet) med masse godt oppi og lys i tomme appelsinskall.  I tillegg kom hun med varme pizzabrød, oliven og annet snacks og glass dynket i sukker.  Hvilken opptur!!!  Og damene smilte....


.....Og ikke nok med det.  Middagen hadde jeg bestilt på stedets beste sjømatrestaurant, Ristorante Miky http://www.ristorantemiky.it , og her sto matopplevelsene i kø.  

Dette er forretten - bruschetta med havets frukter - en gedigen positiv overraskelse. Vi som trodde bruschetta var loffskiver med tomat og olivenolje...



De fleste valgte hummer til hovedrett, og den kom anrettet slik.  Ikke rart at det tok litt tid å få slik mat til 14 personer....


Selv etter disse kulinariske utskeielsene, ønsket mange dessert, og de var små kunstverk som alt annet.  Dette bildet viser Tiramisu, men andre valg var like delikate. Og stemningen steg og steg... og alle damene storkoste seg.  Tror aldri jeg har opplevd makan til måltid.  Snakk om stigning i programmet!!


Om natten kom stormen og væromslaget til Monterosso.  Men da skulle jo vi hjem....

Men neste morgen kl. 06:30 sto alle damene klare med kofferten for hjemreise - først tog til Milano, så buss til Malpensa og tilslutt Norwegian til Oslo.  

Det hører med til denne historien at fire av damene var gamle russevenninner fra Eidsvoll Landsgymnas 1966.  På flyplassen i Milano traff vi helt tilfeldig på en gammel klassekamerat som bor i Milano, og det ble et hjertelig gjensyn.  Verden er liten1


Noen ord om hotellet La Villa degli Argentieri http://www.lavilladegliargentieri.it/ tilslutt.  All kommunikasjon i forkant fungerte, og nøklene med et hyggelig velkomstbrev lå klare da vi kom.  Dette er et lite hotell med hyggelige rom, rent og velstelt og meget serviceinnstilt betjening.  Jeg vil nok bruke det neste gang....  Ja, jeg tror jeg lager en tur til Cinque Terre neste år også.  Dette var fantastisk på alle måter.  Og hvilken livlig og positiv gjeng.  Stor takk til alle de koselige damene som ville være med på turen og for alle opplevelsene vi fikk dele.  

søndag 28. april 2013

Dresden - våren 2014


DRESDEN har endelig ristet av seg krigen og skinner igjen i gull, sølv og edelstener.



Hovedstaden i Sachsen og kulturbyen Dresden ble bombet ihjel av de allierte 13. februar 1945, men nå er byen bygget opp igjen til sin fordums prakt.  

Kommunistene i DDR startet gjenoppbyggingen, og allerede i 1985  kunne man innvie Semper Oper - en av verdens vakreste operabygg -  pånytt.  Frauenkirche lå som en stenhaug frem til 1991, da en gruppe privatpersoner tok initiativ til gjenoppbygging.  I 2005 var kirken ferdig og ble åpnet i all sin prakt.  I 2006 ble byen ansett som ferdig gjenoppbygget, og portene ble åpnet til herligheten "Das Grüne Gewölbe" - en helt unik samling edelstener og kostbarheter som kurfyrst August den Sterke samlet på 1700-tallet.

VIL DU OPPLEVE DRESDEN?

Jeg inviterer deg på dametur til Dresden i mars 2014 - uke 13.  I Dresden skal vi besøke Frauenkirche og de store museene med edelstener, malerier og porselen.  Vi skal også få med oss konsert, ballett eller opera i den vakre Semper Oper.  Vi skal bo sentralt i Altstadt med gangavstand til alle severdighetene.  Om kveldene blir det sosialt samvær og middager på hyggelige restauranter.

Ta kontakt på mail karibernt@hotmail.com eller telefon 922 35 639.

Velkommen på dametur!

tirsdag 12. mars 2013

Cinque Terre mai 2013 - ledige plasser


På grunn av avbestilling har jeg to ledige plasser på turen til Cinque Terre 20. - 24. mai 2013


Ta kontakt på telefon 922 35 639 eller mail karibernt@hotmail.com

Velkommen på tur!

torsdag 28. februar 2013

Metropolitan Opera oktober 2013


Metropolitan Opera har offentliggjort programmet for 2013 - 2014. I oktober spilles Pjotr Tchaikovskys "Eugene Onegin" med den russiske stjernesopran og diva Anna Netrebko som Tatiana.  

Jeg har sett Anna Netrebko på Metropolitan tidligere (i "La Boheme"), og kan love at dette blir en kulturopplevelse helt utenom det vanlige.  


Jeg har også sett "Eugene Onegin" på Operaen i Oslo.  Dette er en romantisk og tragisk kjærlighetshistorie fra Russland på begynnelsen av 1800-tallet med nydelig musikk, vakre damer og stilige herrer.

Jeg vil forsøke å skaffe billetter din "Eugene Onegin" 16. eller 19. oktober.  Hvis dette er mulig, blir turen til New York gjennomført 15. - 20. oktober.

Bli med da vel!  Jeg tror jeg kan love dere en overjordisk opplevelse på Metropolitan.

Anna Netrebko er beskrevet som en av de største sopraner av vår tid - intet mindre!

søndag 25. november 2012

New York 2013


Bli med til New York i oktober 2013 når høsten er på sitt vakreste og Central Park står i flotte høstfarger.  På programmet vil stå: Opera i Metropolitan, musical på Broadway, Gospel i Harlem og besøk på de store museene i tillegg til mye annet.  Både damer og herrer er velkommen!  

Bli med da.....



Ta kontakt med Karin Bondeson Berntsen, tlf. 922 35 639 eller karibernt@hotmail.com





lørdag 15. september 2012

Wien 2012


Så er dameturen til Wien gjennomført, og det var en glad gjeng damer som i går landet på Gardermoen etter fire dager fullspekket med musikk og kultur.

Vi ankom et varmt og sommerlig Wien mandag ettermiddag.  Etter en kort informasjon og presentasjon, vandret vi til Cafe Central hvor vi spiste middag.  Cafe Central er Wiens svar på Theaterkafeen, og har tidligere vært både børs og sentralbank.  Etter en tre retters middag og en svært stresset kelner, vandret vi ut i den deilige varme Wiener-kvelden.

Neste morgen var vi klare for byrundtur, og en skandinavisktalende guide tok oss først med på en rundtur med buss.  Så gikk turen til det vakre slottet Schönbrunn med sin enorme og vakre park og fantastiske interiører.  Tilslutt var det byvandring i gamlebyen.  Gamlebyen i Wien er full av historie og vakre bygninger, og alt kunne også nåes fra vårt hotell som lå sentralt rett over gaten for Operaen.

Etter lunsj og fritid, var det tid for Mozart- og Strauss-konsert i Kursalon Wien.  Jeg hadde bestilt VIP-billetter, og damene ble fulgt til sine plasser på første rad av en egen "Evening Manager".  De fikk også en CD med Strauss-musikk, et vakkert program og et glass boblende vin i pausen.  Konserten besto av "svisker" av Strauss og Mozart i tillegg til arier og duetter og vakker ballett.  Da vi inntok vår vin ute på terrassen i den varme kvelden, smilte damene fra øre til øre.



Etter konserten spiste vi middag i Restaurant Johann som tok imot oss med stor vennlighet.  Jeg hadde egentlig bestilt tre retter, men vi fikk fire.  Nå gikk samtalen lett, og det kom til og med et par groviser.....  Jeg tror denne aftenen ga damene mer enn de hadde forventet, og det var bare smil og latter å høre da vi spaserte tilbake til hotellet.

Men neste morgen var alle klare for nye og helt annerledes opplevelser.  Denne gang var det Fridensreich Hundertwasser og hans kunst som sto på programmet.  Først besøkte vi en leiegård som Hundertwasser har tegnet og hvor det i dag bor mest kunstnere og intellektuelle.  Rett over gaten ligger Hundertwasser Village med bølgende gulv og masse annet rart, og bildet nedenfor er tatt der.

Etter en del shopping, gikk vi videre til Kunsthaus Wien som også er tegnet av Hundertwasser og som huser hans historie og kunst.  Der spiste vi også lunsj i Restaurant Dunkelblut med sine frodige dekorasjoner og bølgende gulv.  God mat og god stemning hele veien.



Hva spiser man så i Wien?  Jo, selvfølgelig Wienerschnitzel!!!  Og om kvelden ble den inntatt på Figlmüller "Die Heimat des Schnitzels zeit über 100 Jahren".  Schnitzelen var meget velsmakene og meget stor, ja den gikk langt utenfor tallerkenen, men så er da det også varemerket for Figlmüller. Ingen av damene orket halvparten en gang... og det var også Apfelstrudel med krem til dessert....  

Nå ble plutselig sommer til høst i Wien, og det regnet og blåste da vi gikk hjem.



Neste dag var det merkbart kjøligere, men opphold da vi bega oss til Belvedere og Gustav Klimts kunst.  Det er i år 150 år siden Gustav Klimts fødsel, og i den anledning var det laget en spesiell utstilling i Belvedere som ellers huser "The most famous kiss in the world" .  I jubileumsutstillingen var det også mange bilder fra privat eie.    Litt av en kunstner denne Klimt - han hadde 14 barn, men kun 3 offisielle.....  Men vakker kunst laget han, og han beskrives som en "forfører og fornyer".



Så kom kvelden for turens store høydepunkt - operaforestillingen "Don Carlo" av Guiseppe Verdi på Wiener Staatsoper.  Det er alltid med en viss andektighet at man trer inn i de store operahus, så også i Wien.  Operaen troner som et smykke sentralt i gamlebyen.  


Før forestillingen spiste vi middag i Cafe Opera, og på menyen sto blant annet "Austrian Tafelspitz" som var kokt oksekjøtt i tynne skiver med rotgrønnsaker og eple/pepperrot-saus.  Meget smakfullt.

"Don Carlo" er en storslagen opera som omhandler ekstatisk kjærlighet, historiske begivenheter og kirkelige konflikter, og dette var virkelig storslagent.  Jeg hadde oversatt handlingen til alle på forhånd, og dessuten kunne man lese teksten på engelsk eller tysk underveis, så jeg tror de fleste fikk med seg essensen.  Bulgarske Krassimira Stoyanova som Dronning Elisabeth og tyske Rene Pape som Kong Philip II sang meget vakkert.  

Noen av damene var operaelskere, mens for andre var det første gang de var i en opera, så opplevelsen var nok litt forskjellig.  Da vi møttes ved reserverte "standing tables" og et glass bobler i pausen, så imidlertid alle riktig fornøyde ut.  For meg personlig var dette den største kulturelle opplevelsen på denne turen.

Fredag morgen var Wien-oppholdet over for denne gang, og bussen til flyplassen gikk allerede kl. 08:00.  Til min store overraskelse var det tale og gave ved frokosten.  Damene hadde kjøpt et nydelig silkeskjerf med Gustav Klimt til meg - noe jeg satte umåtelig stor pris på.

Stor takk til alle de hyggelige damene som ble med på denne turen.  Kanskje blir det en ny vennetur til Wien eller et annet sted en annen gang?